O încercare, o luptă…

Bucovina e pe punctul să piardă o generaţie literară cum nu a mai avut şi nu ştiu dacă va mai avea vreodată. E vorba de un nucleu format din vreo zece tineri de 17 – 20 de ani, în special fete, şi alţi câţiva în jurul lor. Le-am spus celor din Consiliul Judeţean: „Dacă nu luaţi măsuri DE URGENŢĂ veţi pierde nişte talente ieşite din comun. Pentru că sunteţi ocupaţi să giugiuliţi un profesoraş trei-sferturi narcisist, pe care vi l-aţi mai şi făcut decan… şi un grefier stupid, care nici măcar nu sunt bucovineni.”
Ce e de făcut? Aceşti tineri ar trebui făcuţi cumva să rămână aici. Iar cei care deja şi-au luat zborul ar trebui întorşi din drum. Am propus CJ să îi finanţeze pe aceşti tineri printr-un Cerc Literar Creştin condus de mine. Să le dea celor care sunt studenţi câte o bursă de opt sute de lei pe lună, iar celor care sunt liceeni câte patru sute de lei pe lună, ca participanţi la acest Cerc Literar bisăptămânal. Şi să le asigure transportul celor din judeţ la şedinţele acestui Cerc. Credeţi că ar fi o cheltuială mare? Cu aproximativ 4000 de Euro pe lună, 10 studenţi din Bucovina românească, 5 din cea ucraineană, 10 elevi de aici şi 5 elevi din Nord ar putea să fie ajutaţi să devină scriitori adevăraţi, iar nu grefieri sau profesoraşi îndoielnici, prin acest cerc. I-am spus unuia dintre Consilieri: investiţi în copiii voştri. Altfel vor pleca şi talentele lor se vor risipi. Există deja exemple.
Dar nu se poate face nimic în afara termenilor legii. Care iată ce îmi cere: voi depune un proiect prin martie. Voi primi un răspuns prin aprilie. Dacă răspunsul e pozitiv, am putea să ne apucăm de lucru în mai, dar finanţarea se va termina în decembrie, aşa că din ianuarie ar trebui să aşteptăm din nou luna mai… Mie mi se pare o absurditate. Un astfel de cenaclu şi acest sistem de burse trebuie să aibă o continuitate. Şi nu cred că e singurul proiect care are nevoie de această continuitate. Dacă nu se va putea să obţinem finanţare până în mai 2013, voi încerca să obţin nişte bani şi din altă parte. Sper totuşi ca, în acest efort, groapa birocratică să nu mă înghită cu totul.
Nu o fac pentru mine, suma pe care am cerut-o pentru a conduce acest cerc este doar un pic mai mare decat o bursa de student.
Acest proiect trebuia început acum doi sau trei ani. Cineva ar fi trebuit să-şi dea seama că se naşte în judeţul Suceava o generaţie literară foarte talentată şi ar fi trebuit să facă exact ceea ce vreau eu să fac acum. Dar se pare că nu a prea avut cine. Fie literaţii judeţului sunt atât de stupizi încât nici măcar nu şi-au dat seama ce se întâmplă, fie sunt cu totul lipsiţi de generozitate.
Nu ştiu dacă voi reuşi să strâng toate aceste talente, deja cam risipite, la un loc şi să le dau direcţia bună. Dar voi încerca. Şi aş vrea ca această încercare a mea să fie un exemplu pentru toţi cei care vor să deschidă gura şi să-şi dea vreo importanţă în lumea literară de aici. Eu sunt cel mai cunoscut scriitor din judeţul ăsta şi eu o să-mi cheltui vremea şi poate că o să-mi macin nervii ca să-i ajut pe tinerii pentru care voi n-aţi făcut mai nimic.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Lasă un răspuns

