O discuţie despre pictura bisericească

Am fost pe la Suceava şi m-am întâlnit cu doamna Angela Furtună, căreia i-am lăsat nişte reviste. Doamna Furtună a dorit să mergem să vizităm catedrala ortodoxă care tocmai ce se înalţă la Suceava. Cu această ocazie mi s-a dovedit că trăiam în plină confuzie, iar catedrala care se înalţă la Suceava nu e biserica din dealul care urcă spre Zamca, după cum credeam eu.
Catedrala e în zona intersecţiei străzii Mărăşeşti cu strada George Enescu. Trecusem de mai multe ori pe lângă ea, dar mi se păruse mai impunătoare biserica din zona străzii Dragoş Vodă, care are o poziţie mai bună, şi decisesem în mintea mea că aceea e catedrala.
Discuţia cu preotul Petru Argatu, care se ocupă de catedrală, a debutat sub semnul prieteniei. I-am spus că mi se pare că faptul că se înalţă atâtea biserici mari şi catedrale e semn că va fi nevoie de ele, iar Părintele mi-a întărit părerea, spunând că şi el crede că va veni prigoană. „Asupra noastră, a ortodocşilor”, mi-a spus el, „cu ceilalţi nu au treabă…” Şi aici m-a pierdut de prieten. „Cum să nu aibă treabă?”, i-am spus, „Doar italienii au aceleaşi probleme ca şi noi, vor să le scoată crucile din şcoli. Lumea nu e condusă de catolici, ci de masoni.” Părintele a refuzat din start discuţia despre masoni, lăsându-mă să înţeleg că sunt peste tot şi preferă să nu vorbim despre asta.
Am intrat în catedrală. Foarte mare. De afară nu îţi dai seama de dimensiunile ei, pentru că, aşezată pe o stradă cu blocuri mari, se pierde între ele, nu e vizibilă aşa cum ar trebui, cel puţin nu dinspre centru.
În biserică doamna Angela Furtună, care e surprinzător de diplomată, a stins repede mica scânteie de controversă care izbucnise între mine şi Părintele. Dar nu m-am lăsat. Cum catedrala e nepictată, m-am trezit spunând că pictura ortodoxă e şablonardă şi toate bisericile sunt pictate la fel. „Şi cît de frumoasă e o pictură diferită, cum e cea a Părintelui Arsenie Boca, de la Drăgănescu.” Părintele Argatu a apărat BOR şi „gustul popular”. Concluzia lui e că sfinţii trebuie pictaţi după regulile bisericii, iar picturile de pe pereţii bisericilor sunt la fel pentru că asta vor oamenii să vadă în biserică. I-am demontat teoriile imediat: mai mulţi oameni se duc la Drăgănescu decât în bisericile obişnuite. Ba chiar sunt oameni care se duc acolo special pentru pictură. În plus, unii dintre pictorii acreditaţi de BOR să facă aceste picturi şablonarde sunt cam nevrednici, cam lipsiţi de credinţă, ba chiar fumători…
De ce să picteze aceştia nişte copii ale unor copii ale unor copii, când ar putea să picteze nişte călugări credincioşi nişte scene care li s-au arătat, cum a făcut Părintele Arsenie Boca? Credeţi că nu există astfel de călugări azi? Cum să nu! Părintele Savatie Baştovoi, de pildă, are şcoală de pictor. Dar lui nu-i cere nimeni să picteze o biserică. Şi ce frumoasă ar fi o biserică pictată de acest monah cu suflet de artist! Ce frumoasă şi ce deosebită de „xeroxurile” din bisericile noastre de azi!

Când plecăm îmi vărs oful către scriitoarea Angela Furtună: „Cuvântul de ordine la ai noştri e «Noi avem întotdeauna dreptate! Noi, ortodocşii, nu greşim, doar ceilalţi greşesc!»… Dar sunt, din păcate, destule erori şi la noi, sunt chiar şi rugăciuni cu greşeli de exprimare…”

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Comentarii

  • Ardeleanu Mihai  On 29 Martie 2012 at 21:53

    Foarte adevarat si trist in acelasi timp. Sunt de aceeasi parere si ma intriga si pe mine sablonizarea asta… nu e pic de traire in lucrari. Pictez si eu icoane si incerc sa respect ritul, dar oricat as incerca tot nu-mi ies precum sabloanele.

  • Ardeleanu Mihai  On 29 Martie 2012 at 21:54

    Reblogged this on Ardeleanu Mihai.

Lasă un răspuns

