Teoria plagiatului

Editorialul numărului următor din "Vocea fălticeneană"

Prim-ministrul şi-a însuşit vorbele altora în lucrarea de doctorat şi, pentru asta, ar trebui schimbat? Presa a explodat prefăcut. Serios? Cine spune asta? Cineva care şi-a luat toate diplomele şi toate notele pe merit? Unde locuieşte omul acela? Dacă există, vă rog să mi-l arătaţi şi mie!
Haideţi să recunoaştem că învăţământul nostru e o porcărie. De fapt, în primul rând, o escrocherie: nişte oameni cu nimic mai grozavi decât ceilalţi le arată acelora nişte hârtii obţinute pe nedrept, prin înşelăciune sau mită, şi le iau banii, prefăcându-se că-i învaţă ţi pe ei să obţină acele hârtii sau că le ordonează sau administrează viaţa „mai bine”.
Şi eu am copiat. Deşi probabil că am citit mai multe cărţi decât jumătate dintre doctorii din România, deşi am intrat printre primii, fără să copiez, la liceu şi la Filologie, în decursul desfăşurării studiilor, descoperindu-le gustul amar şi lipsa de folos, le-am fentat cât am putut.
Dacă nu aş fi copiat la BAC, nu aş fi luat BAC-ul. Aşa, cu 6,75 la Mate şi 10 la celelalte, am luat BAC-ul primul din clasă.
Nu uram matematica, dimpotrivă, în generală câştigasem premii la olimpiada pe judeţ. O uram pe profesoara de mate care, la prima lucrare pe care ne-a dat-o, într-a noua, m-a acuzat, în faţa clasei, că aş fi copiat de la Mache, colegul meu de bancă, braşovean şi olpimpic şi el. Noi doi luasem nouă, restul clasei trei şi patru. Atunci nu copiasem. În acea zi, dintr-o eroare a profei de mate, zisă „Sadica”, patria noastră a pierdut un informatician şi a câştigat un literar care multă vreme a fost rătăcit de diavol. Din acel moment m-am lăsat cu totul de matematică, şi bine am făcut, dacă mă gândesc ce materie se făcea în clasele finale de liceu la mate!, şi mi-am mutat interesul cu totul spre literatură şi filosofie. Proful de română, Constantin Giurgincă, era un tip minunat, prea puţin interesat de programa schleorzată şi bine orientat către funcţia formativă a învăţământului. Dar era singurul om din cancelaria acelui liceu militar interesat de asta…
În facultate, porcăria cumplită pe care o reprezintă „sistemul universitar” mi s-a dezvăluit în toată splendoarea ei. O şefă de promoţie a Facultăţii de Litere se întreba retoric, la o oră de literatură comparată, dacă (renumitul poet american) Ezra Pound a fost bărbat sau femeie. Binefacerile sistemului. Acea fată îngurgitase automat o mulţime de informaţii literare şi lingvistice, dar nu ştia, de fapt, nimic. Dincolo de faptul că nu citise un poet american pe care eu îl cunoşteam şi îl citisem din liceu, acea şefă de promoţie habar nu avea de Biblie şi de profetul Ezra. Fata respectivă nu citise nicio carte de plăcere! Sau, dacă va fi citit vreuna, eu nu vreau să ştiu despre ce carte e vorba…
Eu i-am întors spatele acelei facultăţi. Şi nu doar din pricina lacuneleor sistemului şcolar. Spre deosebire de acea studentă, care o fi fiind acum şi ea „doctor”, eu citisem cărţi, cu atenţie, şi nu pentru programă sau pentru note, ci ca să găsesc în ele ceva important: răspunsurile la întrebările mele existenţiale. Dar în acele cărţi nu am găsit nimic.
Dincolo de faptul că vedeam clar minciuna, şarlatania din spatele sistemului de învăţământ, nu vedeam înăuntrul lui, în „cunoaşterea” pe care pretindea că mi-o oferă, nicio finalitate, nimic cu adevărat valoros.
Ce e viaţa? De ce trăim? Astea sunt întrebările la care căutăm răspuns în viaţă. Acum, după îndelungi rătăciri, eu ştiu răspunsurile. Şi nu le-am găsit în sau prin şcoală.
Fac pariu cu oricine: niciunul dintre cei care au sărit la gâtul lui Ponta pentru că a plagiat nu e curat. Toţi au copiat şi, dacă sistemul ar fi corect şi drastic, dacă ar aplica regulile pe care le impune, niciunul dintre ei nu ar fi avut azi nicio patalama.
Dacă şcoala ar fi fost cinstită cu sine şi ar fi aplicat regulile pe care le vântură deasupra capului, doar un sfert dintre posesorii de BAC ar mai avea acele diplome. Şi nu ştiu dacă zece la sută dintre licenţiaţi s-ar mai putea lăuda cu licenţele lor, dacă li s-ar aplica tuturor „criteriul Ponta”. Cât despre doctori… Ce să mai vorbim?! Nu ştiu dacă ar mai rămâne în picioare unul dintr-o sută.
Şcoala e o pacoste. O intreprindere tembelă şi ipocrită. Un „complit meşteşug de tâmpire a elevilor”. Pentru că nu e vocaţională, ci informală. Şi, în această calitate, le prezintă „informaţilor” ei nişte aşa-zise „adevăruri”, în fapt nişte scorneli omeneşti sau diavoleşti, ca fiind literă de lege. Dar, dacă „diplomaţii” noştri s-ar hotărî să mărturisească că toate aşa-zisele lor „materii” şi toată „ştiinţa” lor sunt aproape nimic şi că, de fapt, cheia vieţii noastre e la Dumnezeu, cu ce s-ar mai mândri toţi aceşti „doctori”?
A plagiat Ponta nişte tâmpenii fără rost ca să mănânce o pâine şi mai albă? Să-şi ardă diploma, că oricum nu dovedeşte nimic!
Ponta e de vină sau Şcoala e de vină? Spun fără să răsuflu: Şcoala. Şcoala noastră e o instituţie necurată, care ne obligă pe toţi să minţim.
Avem nevoie de o Şcoală vocaţională, neîncărcată cu „materii”, aşezată sub puterea Lui Dumnezeu.
Scopul vieţii noastre nu e împlinirea în această viaţă trecătoare. Şi ce ai putea „să împlineşti” în această viaţă sfărmicioasă?
Scopul vieţii noastre este mântuirea sufletelor noastre, prin dobândirea Duhului Sfânt. Duhul Sfânt este uleiul din candelele celoc cinci fecioare înţelepte, dar şi talanţii pe care îi înmulţesc slugile credincioase.
Dobândim Duh Sfânt prin rugăciune, prin fapte bune făcute în numele Domnului Hristos şi, mai ales, prin participare la slujbele Bisericii.
Dumnezeu nu ne va da diplome din hârtie stricăcioasă, ci fericirea eternă.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Comentarii

  • Marius Ianuş  On 29 Iunie 2012 at 10:25

    Dacă or fi greşeli, mă iertaţi. N-am calculator acasă, e un articol cules la un I-Cafe.

  • Nicolae Munteanu  On 8 Septembrie 2012 at 16:58

    intradevar sunt cateva greseli de redactare, dar, Mariuse, tot ce cuprinde acest articol atinge inima si mintea.

    • Scurtu Sorin Izvoraş  On 15 Octombrie 2012 at 0:10

      Dacă ar fi fost vorba numai de a mânca o pâine „mai albă”,poate că nu ar fi o mare scofală, îmsă aici este vorba despre altceva.
      Dumnezeu este ADEVĂR ; IUBIRE;VIAŢĂ etc, iar dacă tocmai ADEVĂRUL nu mai este luat în seamă tocmai de către un „apărător” al LUI, atunci este grav.
      Iată că acel „exemplu” de non-copiere există totuşi: în viaţa mea am încercat, la „sfaturile”unui „slujitor al necuratului”, coleg de an , să mă inspir din caietele lăsate de acesta în bancă şi, spre binele meu, am primit o corecţie bine meritată, ce a convins partea din mine ce se opusese unei asemenea tentative , să-mi oprească şi cel mai mic gând spre minciună.
      Toate şcolile au avut şi un caracter vocaţional, tocmai prin permisivitatea de a copia la examene, însă nu aceasta era calea ci, probabil ,însuşi examenul vocaţional. În alte ţări, psihologii sunt cei ce hotărăsc, după examinări repetate şi criterii relativ exacte, care este drumul corect al unui elev ce le este încredinţat.
      Faptul că nu sunt educaţi profesorii, în crearea unui mod de predare atractiv pentru toţi elevii, este altceva. Faptul că mulţi dintre ei se bazează pe memorie, de obicei din cauza provenienţei rurale în care în timp analfabetismul te obliga să ţii minte toate denumirile, numele,sumele etc. iar munca brută nu-ţi permitea o analiză aprofundată a vieţii ca un TOT UNITAR , a creat încrederea că numai oamenii cu memorie bună sunt cu adevărat valoroşi.
      Şi totuşi, şcoala crează un bun mediu comunicaţional, prin unitatea relativă a cunoştinţelor acumulate de către toţi oamenii, cu sublinierea necesităţii imperioase a „vocaţionalizării” ficărui elev în parte- matemetician, literat,artist, meşteşugar etc.

  • mihai  On 22 Iulie 2014 at 19:29

    cum pot lua legatura cu loredana ghiban

Lasă un răspuns

