Lămuriri asupra picturii Părintelui Arsenie Boca

În campania de denigrare despre care deja v-am vorbit, la capătul căreia trebuie că e tot nenorocita asta de securitate kaghebistă de care nu mai scăpăm odată…, ni se spune că pictura Părintelui Arsenie nu ar fi „canonică”. Haideți să lămurim un pic ce sunt aceste „canoane” picturale și de ce au apărut ele.

„Canoanele” acestea sunt niște reguli stabilite de niște pictori bisericești și recomandate de niște ierarhi. (Nu sunt canoane sobornicești, ci niște simple reguli.) Scopul lor este de a-i împiedica pe neaveniți să deformeze adevărul revelat al Bisericii. Pur și simplu, printre pictori fiind mulți mireni fără pregătire dogmatică temeinică, conducătorii Bisericii s-au temut să îi lase pe aceștia să lucreze după inspirația lor. Dar aceste reguli nu se pot aplica unui stareț, și încă unul devotat, duhovnicesc… Iar Părintele Arsenie Boca e mult mai mult decât un simplu stareț de mănăstire. E cel mai puternic sfânt al nostru, cel mai mare făcător de minuni al românilor, Patriarhul Etern al Bisericii noastre. Și oricine se duce cu un strop de dragoste la mormântul său va descoperi asta… 

Așadar, să nu aplicăm reguli făcute pentru cei care pictează biserici cu țigara în gură (și câți nu sunt!…) unor sfinți, unor oameni mai inteligenți și mai sporiți decât cei care au făcut acele reguli!

Deși nu sunt un specialist în pictură, mă pricep la aceasta mai mult decât cei care îl contestă pe Părintele Arsenie, așa că permiteți-mi câteva rânduri despre pictura sa, cea atât de frumoasă și atât de misterioasă…

Priviți această superbă scenă a Înălțării:

Efectul pe care îl puteți observa mai ales în partea dreaptă a imaginii, în dreptul Evei, senzația că s-a pictat pe o suprafață convexă (!), rotundă și îndreptată spre privitor, cred că e foarte greu de făcut în pictură. În cinematografie acest efect este realizat, relativ simplu, cu o lentilă specială, numită „ochi de pește”, iar în grafică cu anumite opțiuni de deformare. Dar cum e să redai acest efect cu o pensulă fină? Observați apoi că trei dintre persoanele care apar în jurul Mântuitorului au aura transparentă, iar celelalte două au aura opacă. Ce înseamnă asta? De ce Eva are aura transparentă, dar Adam o are opacă? Nu am profunzimea și cunoașterea necesare ca să înțeleg asta. Ar trebui apoi discutată figura Mântuitorului. Acesta e reprezentat în pictura de la Drăgănescu în mai multe ipostaze diferite, fiecare cu semnificația sa. Dar am mult mai multe nedumeriri și curiozități legate de această pictură, pe care poate nu ar strica să mi le și să vi le lămuresc… cândva.

Dar haideți să privim și această reprezentare deosebită a Sfintei Treimi, aparent în maniera lui Andrei Rubliov (care cine știe cât de contestat o fi fost și el, pentru această „inovație”, la vremea sa…):

Cine poate fi personajul cu părul alb care stă la picioarele celor trei îngeri, cum stătea Maria la picioarele Mântuitorului? Dar personajul care apare în spatele Preasfintei Treimi, cel care parcă ar privi pe furiș această scenă, ca o slujnică ce așteaptă verdictul stăpânului? (Eu cred că sunt cele două ipostaze ale raportării omului credincios la Dumnezeu: Marta/Maria.) Și de ce sunt două cupe pe masă?

E de înțeles că unii ar prefera o pictură bisericească „stas”, despre care să citească în cărți deja scrise și cu care să nu fie nevoiți să-și mai bată capul. Dar ar trebui să facem din acești oameni „comozi intelectual” etalonul Bisericii? Sau ar trebui, mai degrabă, să scriem acele cărți explicative asupra semnificațiilor picturii Părintelui Arsenie Boca?

Anunțuri
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s